خشکی پوست

خشکی پوست-علائم و نشانه ها و دلایل آن | بهترین کلینیک زیبایی اصفهان

خشکی پوست یک مشکل پوستی رایج است و در تمام سنین رخ می‌دهد. این مشکل خیلی جدی نیست، اما گاهی درمان آن سخت است. این عارضه ممکن است به بیماری‌های دیگر پوستی یا بیماری‌هایی مانند دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید، سندرم شوگرن و سوء تغذیه مربوط باشد.

انواع پوست خشک

قرار داشتن در شرایط آب و هوای خشک، آب داغ و مواد شیمیایی خاص می تواند موجب این عارضه می شود. پوست خشک می تواند به دلیل تحت درمان های دارویی بودن نیز ایجاد شود. آماس پوستی (درماتیت)، یک واژه پزشکی برای پوست های بسیار خشک است. چندنوع آماس پوستی یا درماتیت وجود دارد ؟

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی زمانی ایجاد می شود که پوست شما با چیزی تماس برقرار کرده، واکنشی نشان دهد، که باعث التهاب موضعی می شود. تحریک درماتیت تماسی زمانی اتفاق می افتد که پوست شما در معرض یک عامل شیمیایی تحریک کننده مانند سفید کننده قرار بگیرد، درماتیت تماسی با آلرژی تماسی زمانی ایجاد می شود که پوست شما در معرض یک ماده که شما به آن آلرژی دارید، قرار بگیرد، مانند نیکل.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک زمانی رخ می دهد که پوست روغن زیادی تولید کند. به صورت بثورات و جوش ها و لکه های قرمز و پوسته شده، بر روی پوست سرتان ظاهر می شوند، این نوع درماتیت در نوزادان شایع است.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک نیز به عنوان اگزما شناخته می شود. یک بیماری پوستی مزمن که موجب پوسته پوسته شدن پوست شما می شود که در میان کودکان و افراد جوان شایع است.

شرایط دیگری مانند پسوریازیس و دیابت نوع 2 همچنین می توانند پوست شما را خشک کنند.

علائم و نشانه‌ها

در این مشکل، پوست، ظاهری خشک و بی آب، پوسته‌ پوسته، تحریک شده و ملتهب دارد. اگر پوستتان خشک است، احساس زبری و گاهی درد و خارش را تجربه می‌کنید. البته، در حالت شدیدتر، پوست دچار قرمزی و خارش شدید می‌شود.

در نتیجه، ترک‌های عمیقی روی پوست ایجاد می‌شوند که ممکن است خونریزی کنند. همه‌ی اینها از نشانه‌های شدت این عارضه است.

عوامل تاثیر گذار

خشکی پوست-علائم و نشانه ها و دلایل آن | بهترین کلینیک زیبایی اصفهان

پوست خشک هر کسی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. اما برخی از عوامل، شانس ابتلا را افزایش می دهد، از جمله:

سن

افراد مسن تر به احتمال زیادتری مبتلا به این عارضه می‌شوند. با بالا رفتن سن، منافذ پوستی به طور طبیعی روغن کمتری تولید می کنند، که خطر ابتلا بیشتر می شود.

سابقه پزشکی

اگر سابقه خانوادگی این شرایط و یا بیماری های آلرژیکی در خانواده تان دارید، در این صورت به احتمال بیشتری برای ابتلا به اگزما یا حساسیت درماتیت پوستی دارید.

فصل

این عارضه در ماه های پاییز و زمستان بیشتر شایع است، زمانی که رطوبت نسبی کم می شود. در تابستان، سطح بالای رطوبت باعث می شود پوست شما از خشک شدن خارج شود.

عادات حمام کردن

حمام کردن مکرر و یا شستشو با آب خیلی داغ خطر ابتلا را بسیار افزایش می دهد.