روش‌های درمان ضایعات رنگی پوست | بهترین کلینیک زیبایی اصفهان

روش‌های درمان ضایعات رنگی پوست

این روزها ضایعات رنگی پوستی برای خیلی از ما مشکلاتی ایجاد میکند. که امکان دارد به هر دلیلی روی پوست ایجاد شود. در این مطلب قصدا داریم به بررسی روش‌های درمان ضایعات رنگی پوست بپردازیم، پس با بهترین کلینیک زیبایی اصفهان همراه باشید.

کرم‌های سفید کننده:

این کرم‌ها که در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی به فروش می‌رسند، می‌توانند در رفع لکه‌های تیره‌ی پوست موثر باشند. معمولاً اثرات درمانی آن‌ها بعد از مصرف طولانی مدت معلوم می‌شود. به علاوه بیشترشان حاوی جیوه هستند که یک عامل شیمیایی ارزان قیمت است و حتماً می‌دانید که سمی هم هست.

لایه برداری پوست:

این روش به دو شکل خانگی و کلینیکی قابل انجام است. در لایه برداری از اسیدهای خاصی استفاده ‌می‌شود که باعث از بین رفتن لایه شاخی پوست و سلول‌های مرده می‌شود. معمولاً لایه بردارهای شیمیایی خانگی غلظت اسیدی کمی دارند و نمی‌توانند تاثیر زیادی در رفع ضایعات رنگی پوست داشته باشند. روش‌های کلینیکی موثرتراند ولی بیشتر به کسانی توصیه می‌شوند که لکه‌هایی نه چندان تیره و پوستی روشن دارند. لایه برداری در رفع لکه‌های پیری، آسیب‌های ناشی از آفتاب، ملاسما و یکدست کردن رنگ پوست موثر است. خطرات این روش شامل ایجاد زخم و تاول است.

روش‌های درمان ضایعات رنگی پوست | بهترین کلینیک زیبایی اصفهان

نور درمانی (IPL):

این روش برای رفع چین و چروک‌ها، بهبود منافذ بزرگ پوستی و برخی از ضایعات رنگی پوست مناسب است. IPL معمولاً به چندین و چند جلسه‌ی درمانی نیاز دارد و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که پوست روشنی دارند.

میکرودرم ابریژن:

این روش نوعی لایه برداری فیزیکی است که می‌تواند در رفع هایپرپیگمنتیشن یا لکه‌های تیره‌ی پوستی موثر باشد. میکرودرم ابریژن بیشترین تاثیر را روی رفع اسکارهای سطحی پوست دارد. این روش به با کمک کریستال‌ها یا دستی نوک الماسی انجام می‌شود. در کلینیک زیبایی ژالان جدیدترین تکنیک میکرودرم ابریژن که هیدرودرم نام دارد، ارائه می‌شود که نسبت به روش‌های قبلی موثرتر، ایمن‌تر و کم دردسرتر است.

انواع ضایعات رنگی پوست و درمانشان

حال که با روش‌های رفع ضایعات رنگی پوست آشنا شدید، باید در مورد انواع ضایعات و بهترین راه برای درمان آن‌ها صحبت کنیم. البته پیش‌تر هم گفتیم که بهترین راه درمان در جلسه مشاوره با معاینه و همفکری با شما تعیین می‌شود. مطالب پایین با در نظر گرفتن رنگ پوست شایع ایرانی‌ها و لکه‌هایی با شدت تغییر رنگ متوسط ذکر شده است.

به طور کلی ضایعات رنگی پوست در دو دسته لکه‌های تیره (هایپر پیگمنتیشن) و لکه‌های روشن (هایپوپیگمنتیشن) طبقه‌بندی می‌شوند. در لکه‌های تیره با ازدیاد رنگدانه‌های پوست مواجه هستیم و باید رنگدانه‌ها را کاهش دهیم. در لکه‌های روشن نیز شرایط برعکس است. کک و مک نمونه‌ای از لکه‌های تیره و ضایعات پوستی بیماری ویتیلیگو (پیسی) نمونه‌ای از لکه‌های روشن هستند.

ضایعات و لکه‌های تیره (هایپر پیگمنتیشن)

ضایعات تیره‌ی پوست را در زبان عامیانه با نام‌هایی همچون کک و مک، خال، لک خورشیدی و … می‌شناسیم. اما طبقه‌ی بندی این ضایعات در پزشکی به شکل دیگری است. مثلاً لکه‌های پوستی بعد از بارداری، «ملاسما» نامیده می‌شود و جای زخم یا اسکارها را با نام هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب (PIH) می‌شناسیم. ممکن است یک خال به نظر شما ناشی از تغییر رنگ پوست باشد ولی در معاینات مشخص شود که منشاء عمیق‌تری دارد و ناشی از تغییر رنگ نیست. خلاصه که ضایعات تیره با نام‌های فراوان شناخته شده و علل فراوانی دارند.

در پزشکی لکه‌هایی که ناشی از افزایش رنگدانه‌های پوستی هستند در سه دسته‌ی کلی طبقه‌بندی می‌شوند:

ملاسما

ملاسما به لکه‌های پوستی قهوه‌ای رنگی گفته می‌شود که بر روی صورت به وجود می‌آیند. این ضایعات پوستی در ایران شایع هستند. علت ایجاد ملاسما هنوز دقیقاً مشخص نیست ولی عواملی همچون نور خورشید، افزایش سن، تغییرات هورمونی (مثلاً در بارداری) و مصرف برخی داروها بر بروز این لکه‌ها تاثیر می‌گذارند.

بهترین راه برای درمان ملاسما استفاده از عوامل بلیچینگ یا سفید کننده است که با فرمول‌های خاصی در کلینیک‌ها تهیه می‌شوند. لایه برداری و درم ابریژن هم راه‌های مناسبی هستند ولی گاهی باعث ایجاد لکه‌های تیره می‌شوند. لیزرهای Q-switched هم تاثیرات خوبی نشان داده‌اند.

لکه‌های پیری

این ضایعات قهوه‌ای یا سیاه رنگ هستند و در نقاطی از پوست مشاهده می‌شوند که در تماس با اشعه‌ی خورشید است. لکه‌های پیری بیشتر بر روی صورت (گونه‌ها و بینی) و همچنین پشت دست‌ها مشاهده می‌شوند. این ضایعات در افراد مسن و همچنین کسانی که زیاد در معرض آفتاب قرار دارند، شایع‌تر است.

بهترین و موثرترین راه برای درمان لکه‌های پیری لیزرهای Q-switched هستند؛ به ویژه لیزر کیو سویچ الکساندریت. روش‌هایی مانند لایه برداری و IPL نیز می‌توانند برای رفع این ضایعات پوستی استفاده شوند.

هایپر پیگمنتیشن بعد از التهاب (PIH)

این ضایعات به شکل نقاط یا نواحی تیره‌ای دیده می‌شوند که معمولاً بعد از یک مشکل التهابی پوستی پدید می‌آیند. آکنه، اگزما، لیزر درمانی، لایه برداری و سایر درمان‌های پوستی می‌توانند باعث ایجاد این عارضه شوند. شایع‌ترین محل برای این لکه‌های تیره، صورت و گردن است و بیشتر در افراد با پوست تیره مشاهده می‌شود.

مشکل درمان ضایعات PIH این است که خطر وخیم‌ شدنشان وجود دارد. اولین قدم درمانی رفع مشکل زمینه‌ای است. مثلاً باید آکنه یا اگزما را درمان کنیم یا اگر یک روش درمانی باعث آن شده، درمان را متوقف کنیم. قدم بعدی استفاده از کرم‌های روشن کننده یا سفید کننده است که حاوی هیدروکوئینون هستند. به علاوه در این مرحله باید به طور مداوم از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر این روش به شما کمک نکرد، می‌توانیم به سراغ روش‌هایی همچون لایه برداری شیمیایی، لیزرهای فرکشنال یا لیزر Nd:YAG برویم که بسته به شدت وخامت و رنگ پوست شما انتخاب می‌شوند.

| جهت ورود به اینستاگرام کلینیک ژالان کلیک کنید |

استرچ مارک‌ یا ترک پوستی

این ضایعات معمولاً پس از چاق و لاغر شدن یا بعد از حاملگی مشاهده می‌شوند. استرچ‌ مارک‌ها ابتدا قرمز رنگ هستند و سپس سفید رنگ شده و آرام آرام محو می‌شوند. برای درمان این ضایعات می‌توان از روش‌هایی مانند کربوکسی تراپی، لیزر درمانی، لایه برداری، میکرودرم ابریژن و … استفاده کرد.

ضایعات و لکه‌های روشن (هایپو پیگمنتیشن)

ضایعات و لکه‌های روشن معمولاً ناشی از آسیب‌های درمانی هستند یا بعد از التیام زخم‌ها و سایر مشکلات پوستی ایجاد می‌شوند. در بیشتر مواقع ضایعات هایپو پیگمنتیشن بعد از مدتی خود به خود رفع می‌شوند و نیازی به درمان ندارند. سایر دلایل هایپو پیگمنتیشن شامل ویتیلیگو و پیتریازیس آلبا است. برای درمان ضایعات ویتیلگو هنوز روش کاملاً موثری کشف نشده است. داروهای کورتونی، روش‌های PUVA و NBUVBو همچنین لیزر اگزایمر می‌توانند در رفع ضایعات روشن ویتیلیگو موثر باشند. هایپو پیگمنتیشن ناشی از پیتیریازیس آلبا معمولاً خود به خود خوب می‌شود و نیازی به درمان ندارد.

 


بیشتر بخوانیم :

مراقبت های قبل و بعد از تزریق بوتاکس زیر بغل

علت و درمان حالت تهوع بعد از بوتاکس

مزونیدلینگ ، عوارض و ماندگاری