تیره شدن پوست بعد از لیزر | بهترین کلینیک زیبایی اصفهان

 دلایل تیره شدن پوست بعد از لیزر

لیزر موهای زائد یک روش بدون خطر، با اثرات دائمی و موثر شناخته می شود. از آن جایی که لیزر روشی غیر تهاجمی برای از بین بردن موهای زائد شناخته می شود، محبوب بسیاری از افراد در سراسر جهان است. در این نوشته از سایت مرکز ژالان، کلینیک زیبایی اصفهان قصد داریم به بررسی دلایل تیره شدن پوست بعد از لیزر بپردازیم.

در حقیقت لیزر کردن ممکن است با عوارض خفیف و کوتاه مدتی همراه باشد، عوارضی که از جمله آن می توان به تیرگی پوست بعد از لیزر موهای زائد اشاره کرد. پروسه انجام لیزر بدن یک پروسه بدون عارضه است. اما این احتمال وجود دارد که پوست بدن به علت انجام لیزر توسط اشخاص غیر حرفه ای دچار خارش، سوزش و سوختگی شود. انجام پروسه لیزر توسط اشخاص غیر حرفه ای احتمال جذب طول موج لیزر توسط ملانین ها را افزایش می دهد، این موضوع در نهایت باعث ایجاد عوارض لیزر می شود.

دلایل تیرگی پوست بعد از لیزر موهای زائد کدام اند؟

علت تیرگی پوست بعد از لیزر موهای زائد ممکن است به استفاده از دستگاه های قدیمی مرتبط باشد. اپراتور لیزر در مراکز زیبایی با انتخاب کم دردترین دستگاه لیزر برای افراد و با توجه به تیپ پوستی یا رنگ موهای بدن احتمال تیرگی، سوختگی و حتی خارش پوست را به حداقل ممکن می رساند. تیره شدن پوست بدن بعد از لیزر ۵ دلیل مهم دارد:

  • دوز نامناسب اشعه لیزر
  • حساسیت های پوستی
  • برنز کردن و آفتاب گرفتن قبل از لیزر
  • مصرف برخی داروهای پوستی مانند راکوتان
  • استفاده از مام و اسپری قبل از انجام لیزر موهای زائد

تیرگی پوست بعد از لیزر با دوز نامناسب اشعه لیزر

تشخیص مناسب ترین دوز لیزر برای فرد با صلاحدید پزشک انجام می شود. در حقیقت دوز نامناسب اشعه لیزر ریسک سوختگی و تیرگی پوست بعد از لیزر را بیشتر می کند. پزشک با بررسی نوع پوست فرد مناسب ترین و کم دردترین دستگاه لیزر را برای لیزر کردن انتخاب می کند.

به طور مثال استفاده از لیزر روبی برای افراد دارای پوست های تیره یا برنزه به هیچ وجه توصیه نمی شود. لیزر روبی از جمله روش های نسبتا قدیمی است که می تواند تاثیر نامناسبی را روی پوست بدن بعد به جای بگذارد. علاوه بر ان تعداد شات لیزر در یک ناحیه نیز اهمیت زیادی دارد و اگر در یک ناحیه بیش از ۳ الی ۴ شات مستقیم بخورد، امکان سوختگی خواهد داشت.

مراقبت های قبل و بعد از لیزر موهای زائد | بهترین کلینیک زیبایی اصفهان

برنز کردن و آفتاب گرفتن قبل از لیزر

بر اساس نظر پزشکان متخصص افرادی که قصد انجام لیزر بدن را دارند، باید دست کم ۴ هفته از برنز کردن و آفتاب گرفتن قبل از لیزر خودداری کنند. برنز کردن ریسک سوختگی پوست در اثر لیزر را افزایش می دهد و احتمال تیرگی پوست در صورت انجام برنزه کردن بدون آفتاب و سولاریوم وجود دارد. آفتاب گرفتن (سولاریوم) و لیزر دو روش کاملا متضاد با معایب بسیار فراوان هستند. سولاریوم پوست را حساس و آسیب پذیر می کند، بنابراین انجام لیزر روی پوست حساس و آسیب پذیر کاری کاملا غیر منطقی است. بعد از لیزر پوست نیز باید حداقل ۴ هفته از انجام لیزر خودداری کرد.

استفاده از مام و اسپری قبل از انجام لیزر موهای زائد

استفاده از هر چیزی که باعث تحریک پوست بدن قبل از انجام لیزر موهای زائد شود، ممنوع است. مام و اسپری زیر بغل می توانند این تحریک پوستی را ایجاد کنند. در صورت استفاده از اسپری، ناحیه مورد نظر قبل از انجام لیزر باید با شامپو یا شوینده های مناسب کاملا شسته شود.

کلینیک زیبایی ژالان، بهترین کلینیک زیبایی اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

مصرف برخی داروهای پوستی مانند راکوتان

مصرف برخی داروهای پوستی مانند راکوتان یا استفاده از لایه بردارهای پوستی حداقل ۱ ماه قبل از لیزر کردن بدن ممنوع است. همچنین انجام جوانسازی، اندولیفت، هایفوتراپی دور چشم یا میکرونیدلینگ حداقل چند روز قبل و بعد از انجام لیزر ممنوع است.

برخلاف تصور برخی از افراد، مصرف داروهای پوستی مانند راکوتان Roaccutane تاثیر مثبتی در افزایش سرعت روند حذف موهای زائد بدن ندارد. این داروها و به ویژه داروی پوستی Roaccutane عمدتا برای جلوگیری از جوش یا آکنه روی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

حساسیت های پوستی

اگرچه عوارض لیزر معمولا کوتاه مدتی و موقتی هستند اما افراد دارای حساسیت های پوستی در صورت انجام لیزر بدون مشورت با پزشک می توانند عوارض طولانی مدتی را روی بدن خود تجربه کنند.

ایجاد لک های سفید یا قهوه ای از مهم ترین عوارض لیزر برای پوست های حساس به شمار می رود. نباید فراموش کرد که انجام لیزر موهای زائد ممکن است باعث خشکی پوست، متورم شدن پوست، قرمزی یا حتی تغییر رنگدانه های پوستی شود. عوارضی که هر چند کوتاه مدت هستند اما ارتباط مستقیمی با نوع دستگاه لیزر و مناسب یا نامناسب بودن آن برای تیپ پوستی دارند.


مطالب پیشنهادی :

عفونت پس از لیفت صورت ؛ پیشگیری و درمان

انواع لیفت با نخ کدام اند؟

دلایل سیاهی زیر بغل